Kotipizza Group Q3 keskiviikkona - tulos on sivuroolissa ostotarjouksen ollessa käynnissä
Kotipizza Group julkistaa Q3-raporttinsa ensi viikon keskiviikkona. Yhtiöstä on käynnissä tällä hetkellä norjalaisen Orklan tekemä käteisostotarjous (23,0 euroa per osake) ja tarjousajan odotetaan päättyvän 15.1.2019. Pidämme hyvin todennäköisenä, että Orklan tekemä ostotarjous menee läpi ja mielestämme tarjoushinta Kotipizzan omistajille on hyvä. Q3-raportti voi jäädä viimeiseksi osavuosikatsaukseksi, jonka Kotipizza pörssissä julkistaa.
Odotamme Kotipizza Groupin liikevaihdon kasvaneen 17 % vertailukaudesta 25,5 MEUR:oon (Q3’17: 21,8 MEUR). Liikevaihdon kasvun taustalla on Kotipizza-ravintoloiden vahva ketjumyynti, joka on julkistettujen kuukausimyyntien perustella kasvanut Q3:lla (elokuu-lokakuu) 15 % vertailukaudesta 31,6 MEUR:oon. Kotipizza-ravintoloiden ketjumyynnin kasvu kasvattaa samalla konsernin oman tukkuyhtiö Helsinki Foodstockin liikevaihtoa (noin 80 % konsernin liikevaihdosta), jota on tukenut myös vuoden aikana hyvin kasvaneet konsernin ulkopuoliset asiakkaat. Kotipizzan rinnalle kehitetyt uudet ravintolakonseptit (Social Burgerjoint, Chalupa ja No Pizza) kasvoivat Q3:lla selvästi Kotipizzaa nopeammin, mikä näkyy myös positiivisesti liikevaihdon kasvuluvuissa.
Odotamme oikaistun liikevoiton parantuneen hieman vertailukaudesta 2,2 MEUR:oon (Q3’17: 2,1 MEUR). Suurin osa tuloskasvusta tulee arviomme mukaan Kotipizza-segmentistä. Kotipizza-ravintoloiden vahva ketjumyynti tekee hyvää segmentin tulokselle, sillä se muodostuu pääosin franchise-yrittäjien myynnin perusteella kerätyistä franchise-maksuista. Ketjumyynnin kasvu ei kasvata lähes lainkaan segmentin omia kuluja, joten kasvavat franchise-maksut valuvat hyvällä hyötysuhteella tulokseen. Konsernin tulosvipu ei tänä vuonna ole aivan niin vahva kuin mitä se parhaimmillaan on ollut, sillä panostukset uusiin konsepteihin nostavat kulutasoa. Kotipizza Group on viimeisen parin vuoden aikana julkaissut monia uusia mielenkiintoisia päänavauksia (mm. Social Burgerjoint-yritysosto, No Pizza -ravintolakonsepti ja Tasty Market -lounasravintolakonseptit), joiden laajentamiseen Orkla aikoo nyt tarjota lisäresursseja pörssin ulkopuolella.
Kotipizza ohjeistaa, että sen ravintolakonseptien yhteenlasketun ketjumyynnin arvioidaan olevan noin 120 MEUR ja vertailukelpoisen käyttökatteen (EBITDA) arvioidaan kasvavan edelliseen tilikauteen verrattuna. Pidämme mahdollisena, että yhtiö nostaa ohjeistusta Q3-raportin yhteydessä, sillä alkuvuoden vahvojen myyntilukujen takia olemme nostaneet ketjumyyntiennusteemme jo 130 MEUR:oon (2017: 106 MEUR). Vertailukelpoinen käyttökate-ennusteemme kuluvalle tilikaudelle on 9,4 MEUR (2017: 8,5 MEUR).